20 miljoner år av torka

Atacamaöknen är välkänd för sitt extremt torra klimat.

Författare:

Publicerad:

2006-03-01

Insekter är sällsynta eftersom de inte hittar någon mat. Det finns områden där ingen människa någonsin har noterat en regndroppe, och man har hittat flodbäddar som har förblivit torra i 120 000 år. Forskare från Skottland fann sediment som lätt skulle ha spolats bort om det hade regnat. Det är inte ovanligt med exempelvis salpeter, förr en viktig ingrediens i sprängämnen och krut, som dock snabbt löses upp i vatten.

Sedimenten är över 20 miljoner år gamla. Det är betydligt mer än de drygt 10 miljoner år gamla Dry Valleys i Antarktis, eller den 5 miljoner år gamla Namiböknen i Afrika, för att inte nämna Sahara som uppstod för bara några tusen år sedan.

Att det inte regnar längs kusten beror på att havsvattnet väster om Sydamerika är kallt. Det kalla vattnet började strömma norrut när Antarktis frigjordes från den sydamerikanska kontinenten och Australien (läs mer om plattektonik i notisen Genombrottstid för plattektoniken).