Renar stänger av dygnsrytmen

Vildrenar på Svalbard lever helt utan dygnsrytm under två tredjedelar av året.

Polarnatten på Svalbard har just tagit slut. Nu råder gryning och skymning över den arktiska ögruppen varje dygn. Men från och med i slutet av april håller sig solen ständigt över horisonten ända fram till i slutet av augusti. I november faller polarmörkret på nytt.

– När skillnaden mellan dag och natt är borta finns det ingen anledning att ha en dygnsrytm, säger Karl-Arne Stokkan, professor i arktisk biologi vid Universitetet i Tromsø, Norge.

Hans forskargrupp har visat att vildrenar på Svalbard bara följer solens dygn under vår och höst. Under resten av året pendlar renarna mellan aktivitet och vila i cykler som normalt sträcker sig över 5-6 timmar.

– Fördelen är att renarna kan äta när vädret tillåter det, utan att behöva ta hänsyn till någon speciell tid för dygnsvila, säger Karl-Arne Stokkan.

Forskarna utrustade renarna med ett slags stegräknare som registrerade djurens rörelser under ett helt år. Längre söderut, i nordnorska Finnmark, kopplar renarna bort dygnsrytmen under sommaren, men inte under vintern. Forskarna rapporterar sina resultat i tidskriften Nature.

Ripor på Svalbard följer samma mönster som renarna. Forskarna tror att samma sak även gäller isbjörnar och rävar. Men flyttfåglar som kommer på sommarvisit behåller soldygnet. Sannolikt har det att göra med att flyttfåglarnas navigationsförmåga kräver att de håller reda på solens rörelser även när den inte går ner.