Svenska forskare stoppar mjältbrand

Med en enkel kemikalie går det att hindra mjältbrandsbakterier att växa.

Sporer från mjältbrandsbakterien har använts i terrorattacker i Japan och USA. Smittan ger en infektion i lungorna som kan vara dödlig. Hittills har läkarvetenskapen inte haft någon bra metod att snabbt behandla större grupper av människor som kan ha utsatts för smitta. Vanliga antibiotika verkar nämligen för långsamt.

Nu har Britt-Marie Sjöberg, professor i molekylärbiologi vid Stockholms universitet, tillsammans med sina medarbetare funnit ett sätt att både snabbt och effektivt slå ut bakterien. Resultaten publiceras i tidskriften PNAS.

Forskarnas metod går ut på att oskadliggöra ett enzym som bakterien behöver för att kunna dela sig. Enzymet har till uppgift att tillverka de kvävebaser, så kallade nukleotider, som bygger upp arvsmassan. Utan detta viktiga ämne stannar bakterien i växten.

Alla levande organismer har varianter av enzymet, men hos bakterier ser det annorlunda ut än hos oss.

– Vissa mikroorganismer har reservsystem med flera olika enzymer som kan göra samma sak, men mjältbrandsbakterien har ett enda. Det gör att vi lätt kan stoppa bakteriernas tillväxt, säger Britt-Marie Sjöberg.

För att slå ut enzymet använder hon en vanlig industrikemikalie som kallas N-metylhydroxylamin. Det finns studier som tyder på att den inte är skadlig för celler hos djur och människor, men detta ska forskarna nu undersöka närmare i studier på möss.

– En stor fördel är att risken för att bakterierna ska utveckla resistens mot kemikalien är nära noll. Den del av enzymet vi angriper kan bakterierna inte klara sig utan, och det är också omöjligt för bakterien att ersätta den på något enkelt sätt, säger hon.