Kosmisk katastrofteori får stöd i Kina

Precis som i Kinnekulles kalksten finns här spår av kosmiskt mineral.

Någon gång för 470 miljoner år sedan, under den geologiska perioden ordovicium, exploderade livets utveckling på jorden. Anledningen , enligt Birger Schmitz, geologiprofessor vid Lunds universitet, var ett bombardemang av himlakroppar från rymden som tvingade livsformerna att ständigt anpassa sig till nya betingelser här.

Ett sextiotal fossila meteoriter från ett kalkstensbrott i Kinnekulle har burit bevisbördan hittills. Men nu stöds teorin av nya fynd från ett berg vid floden Puxi, en biflod till Yangtse i Kina. Så numera finns det i Lund 400 kilo kinesisk sten där man redan har hittat små korn av ett utomjordiskt kromitmineral. Det är samma typ av mineral som rikligt förekommer tillsammans med meteoriterna i Kinnekulle.

- Vi är på väg att visa att det verkligen var en global katastrof, säger Birger Schmitz. Ytterligare pusselbitar hoppas jag kommer från Argentinas kalkstensberg som är vårt nästa mål.