Singlar i rymden

De flesta stjärnor lever ensamma.

Astronomer har länge levt i tron att de flesta stjärnor förekommer i par eller i grupp. Astronomen Charles Lada vid Harvard University i USA ställer nu den uppfattningen på ända. Han hävdar att minst två tredjedelar av stjärnorna i vår galax lever sina liv ensamma.

– Ladas arbete är intressant och övertygande, säger Gösta Gahm, professor i astronomi vid Stockholms universitet. Studien pekar också på att planeter utanför vårt solsystem kan vara betydligt vanligare än vi hittills har trott. Planeter bildas nämligen lättare runt ensamma stjärnor än runt dubbelstjärnor.

Fram till nu har astronomerna främst granskat stora ljusstarka stjärnor för att fastställa andelen singelstjärnor. Dessa har då visat sig vara i minoritet, vilket man har antagit gäller även för mindre stjärnor. Tekniken för att i detalj studera små ljussvaga stjärnor – röda dvärgar – har bara funnits i ungefär ett decennium. Eftersom Vintergatan till hela 80 procent består av röda dvärgar, ville Lada undersöka om antagandet verkligen kan tillämpas på dem. Han gick igenom olika studier av röda dvärgar från de senaste tio åren och kom fram till att 75 procent av dvärgarna är ensamma.