Veckad arvsmassa ger glada miner

En amerikansk forskarehar veckat ihop DNA-molekyler till ett ansikte som från haka till hjässa är en tusendel av diametern hos ett hårstrå.

2006-06-01

DNA-molekyler är regelbundna, kemiskt stabila och väl utforskade. Därför är arvsmassans dubbelspiraler populära bland forskare som försöker tillverka saker som kan mätas i nanometer, miljondelar av en millimeter.

Nu har Paul Rothemund, nanoforskare vid California Institute of Technology i USA, hittat ett nytt sätt att tillverka invecklade föremål av DNA. Han börjar med att låta en dator göra en ritning som består av en lång enkelsträngad DNA-molekyl sammanveckad till önskad form.

I nästa steg får datorn konstruera flera hundra korta DNA-bitar specialgjorda för att "häfta ihop" konstruktionen. När de färdiga DNA-molekylerna blandas i ett provrör förenar de sig till rätt form i massupplaga. Det leende ansiktet uppstod i cirka 50 miljarder exemplar.

Paul Rothemund beskriver metoden i tidskriften Nature. Han tror att den nya DNA-slöjden bland annat kan bli basen för elektronik i molekylskala.