Rovdinosaurie jagade i flock

Den största av alla dinosaurier var ett möjligt byte för rovdjur i flock.

En nyupptäckt dinosaurieart, Mapusaurus roseae, hör till de största rovdjur som någonsin vandrat på jordens yta. Den slutsatsen drar argentinska och kanadensiska forskare som har grävt upp hundratals fossila ben ur 100 miljoner år gammal sandsten i södra Argentina.

Benen bildar tillsammans mellan sju och nio ofullständiga dinosaurieskelett. Den största individen var uppskattningsvis drygt 12,5 meter lång, väl i klass med andra jättelika rovdinosaurier som Tyrannosaurus rex, Giganotosaurus och Charcharodontosaurus.

Att fossil från så många individer fanns på samma plats tyder enligt forskarna på att djuren levde och jagade i grupp. De spekulerar i att rovdinosaurierna tillsammans kan ha gett sig på Argentinosaurus, en över 40 meter lång växtätare som var störst av alla kända dinosaurier. Forskarnas resultat är publicerade i tidskriften Geodiversitas.