Biologisk bekämpning räddar äppelskörden

Remsor med biologiska signalämnen, så kallade feromoner, förvirrar äppelvecklare. Metoden fungerar även i hobbyodlingar, visar nya resultat från ett koloniområde i Nynäshamn.

Kommersiella äppelodlare i USA, Schweiz, Italien och flera andra länder har länge hängt upp feromonremsor som sprider mycket låga halter av biologiska signalämnen i luften. Feromonerna förvirrar äppelvecklarhannar så att de flyger vilse när de söker efter en hona att para sig med. Tekniken testas även på Österlen i Skåne.

På en stor odling kan remsor i träden leda till att nästan all parning misslyckas. I mindre odlingar finns alltid en risk att äppelvecklare från en obehandlad grannträdgård flyger in och lägger ägg. Därför är det svårt att skydda äpplen i villaområden med hjälp av feromoner.

- Men i koloniområdet fick vi ungefär samma resultat som i kommersiella odlingar, säger Peter Witzgall, professor i kemisk ekologi vid Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp.