Annons

Kvinnor i matreklam äter inte

Matreklamen är könskodad. Män äter, men kvinnor är bara smala.

Kvinnor i matreklamen är ensamma, sexiga, glada och dekorativa - men de äter inte. Det framgår av en studie av livsmedelsreklamen i Sverige utförd av universitetslektor Helena Sandberg och professor Gunilla Jarlbro, medie- och kommunikationsforskare i Lund.

- Kvinnorna tittar på maten, möjligtvis slickar de, men äter gör de aldrig på bilderna, säger Gunilla Jarlbro. Maten är kopplad till njutning, gott samvete och välmående. Men allt kvinnorna äter går ut på att göra dem smala.

Männen i reklamen är däremot inte ensamma. De dansar eller har roligt med sina kompisar. Maten ska göra dem till vinnare.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
11 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Lägg till kommentar