Livets pusselbitar finns i rymden

Nyfunna rymdmolekyler mer komplexa än väntat.

Astronomer har hittat åtta nya slags molekyler i rymdens molekylmoln. Molnen fyller rymden mellan stjärnorna och består av kall och mycket tunn gas. Rymdmolnen rymmer både embryon till nya stjärnor som föds där och rester från stjärnor som har dött. Till 90 procent består de av väte och till 8 procent av helium.

Det som gör molnen intressanta är den lilla resten – fram till nu har 141 olika slags molekyler observerats i gasen. Hur de bildas är det fortfarande ingen som vet. Kemin är komplicerad, och dessutom utspelar den sig i osedvanlig kyla och tomhet. Det är cirka -263 grader här och så glest mellan molekylerna att det med jordiska mått skulle vara ett perfekt tomrum.

De flesta rymdmolekylerna är organiska och innehåller alltså kol, ryggraden i livets kemi på jorden. Därför spekulerar forskarna om att grundstenarna för liv kan ha kommit till oss utifrån. Med de nyupptäckta molekylerna stärks denna misstanke. Bland annat har man hittat ämnet acetamid som innehåller samma typ av bindning som aminosyrorna när de sätts ihop till proteiner.