Återkoppling: Planetdefinition avskaffar stjärnor?

Den nya definitionen av planeter borde få en del lustiga följder för dubbelstjärnor.

Stjärna A som rör sig runt stjärna B uppfyller kraven för att kallas planet. Stjärna B borde då rätteligen kallas satellit eller måne. Och om A är stjärna så blir B planet, om B är stjärna blir A planet. Kan man ha det så?

Man kan invända att en dubbelstjärna inte uppfyller kriteriet att vara en kropp som rör sig runt en annan, utan av två kroppar som rör sig runt ett gemensamt masscentrum. Jag kan då motinvända att det är exakt så ett solsystem med planeter också fungerar. Får en himlakropp vara både sol och planet samtidigt?

MAGNUS STRÖMSNÄS

Den nu antagna definitionen av planeter gäller endast i vårt eget solsystem. Därmed faller grunden för ditt i och för sig intressanta resonemang. Det är sant att det hade varit bra med en allmän definition, men kunskapen om extrasolära system är än så länge alltför rudimentär för att det ska vara rimligt att tro att vi kan hitta en invändningsfri definition som håller.

HANS RICKMAN, Professor i astronomi,Uppsala universitet