Bokanmälan: Genetik + politik = bråk

Bengt Olle Bengtsson är genetikprofessorn som osäkrar sin revolver när han tycker att någon tänjer genetiska argument för långt.

2007-03-01

Hans senaste bok är en samling polemiska artiklar om genetik skrivna under mer än trettio år. I den äldsta, publicerad i Forskning & Framsteg 4/75, pucklar han på genetikern Marianne Rasmusson som tidigare i samma tidning bland annat hade diskuterat riskerna med extrema rasblandningar. Bengt Olle Bengtsson påpekar att resonemanget saknar vetenskaplig grund och anklagar Rasmusson för "biologism". Enligt ett efterord kan detta ha varit den första gången ordet dök upp på svenska.

Andra texter tar upp ämnen som patent på gener, sociobiologi och så kallad arvshygien. Politiskt står Bengt Olle Bengtsson till vänster. I sin förra bok berättade han att Sovjetarméns inmarsch i Prag år 1968 fick honom att engagera sig för vänsterpartiet kommunisterna, vilket har väckt förvåning. Men man behöver inte dela hans politiska grundsyn för att ha stor behållning av bokens resonemang om genetikens kopplingar till politik och andra former av makt.