Europas största landdjur

Nyupptäckt dinosaurie i Spanien vägde närmare 50 ton.

De flesta fossil från de allra största dinosaurierna, så kallade sauropoder, kommer från Amerika och Afrika. Men nu har paleontologer hittat fossil från en riktig bjässe i en övergiven veteåker i östra Spanien. Bland fynden finns ett 179 centimeter långt överarmsben, delar av skallen, skulderblad, revben, lårben, skenben, ryggkotor och välbevarade tänder.

Jättedinosaurien levde för cirka 150 miljoner år sedan och har fått namnet Turiasaurus riodevensis. Längden uppskattas till mellan 30 och 37 meter.

– Efter att ha studerat fossilen kom vi fram till att dinosaurien inte passar in i någon känd grupp, säger Louis Alcalá, paleontolog på museet Dinópolis i Teruel, Spanien.

I stället hör den nya arten hemma på en egen gren i dinosauriernas utvecklingsträd, skriver Louis Alcalá och hans medarbetare i tidskriften Science. Dit hör också flera andra sauropoder från Spanien, Portugal, Frankrike och Storbritannien, enligt forskarna.

Turiasaurus riodevensis och dess närmaste släktingar hade grövre skelett än liknande dinosaurier som levde på andra kontinenter under samma period.