Växthuseffekten bra för rymdstationen

Tunnare luft får rymdstationen att leva längre.

Växthuseffekten får de yttre luftlagren i jordatmosfären att tunnas ut. För rymdstationen på 400 kilometers höjd är det en bra nyhet – med mindre luftmotstånd håller den sig kvar längre i sin bana. Å andra sidan förlänger fenomenet även livet på allt det rymdskrot som vi har samlat på oss sedan rymdålderns gryning för femtio år sedan. Man räknar med att över 10 000 vrakrester större än en apelsin och över 100 000 större än en centimeter rör sig runt vår planet och medför livsfara för rymdfarare och kollisionsrisk för satelliterna.

Människans koldioxidutsläpp, som ligger bakom växthuseffekten, bidrar till att det blir varmare i de lägsta lagren av jordens atmosfär, den så kallade troposfären som sträcker sig upp till 10 kilometers höjd. Men ökningen av koldioxid har motsatt effekt i de övre luftlagren. Där avkyls atmosfären, vilket minskar luftdensiteten.

Amerikanska forskare har räknat ut att luftlagren på över 100 kilometers höjd har tunnats ut med 5 procent sedan 1970 och kommer att bli ytterligare 3 procent lättare om tio år.