Bokanmälan: Viktig bok om stort problem

Vetenskapsjournalisten Miki Agerberg presenterar en gedigen genomgång av vad fetma är och vem som drabbas (svaret nu för tiden är "alla", även människor i utvecklingsländerna).

2007-04-01

Han beskriver forskning om både biologiska och kulturella mekanismer bakom övervikt - från hur hjärnans belöningssystem fungerar till hur olika människor ser på mat och måltider. Han nystar också i hur det ser ut framåt vad gäller läkemedel mot fetma.

Författaren förtydligar att ansvaret inte enbart är individens. Barn kan inte lastas för vare sig sitt genetiska eller kulturella arv. Därför är det intressant att läsa om pågående projekt där eldsjälar försöker stävja ungas viktuppgång genom handfasta projekt i skolan, som magrare mellanmål och mer skolgymnastik. Det är så mycket effektivare att hindra någon från att bli fet än att försöka ändra invanda mönster hos en 45-åring med nyupptäckt metabolt syndrom.