Mullvaden lägger näsan i blöt

Vattenlösliga doftmolekyler fångas med hjälp av luftbubblor.

Författare:

Publicerad:

2007-04-01

Stjärnmullvaden sniffar upp till tio gånger per sekund under vatten med sin märkliga näsa. Den blåser ut ett par luftbubblor för att sedan blixtsnabbt suga in dem igen. Då innehåller luften tillräckligt mycket av vattenlösliga doftmolekyler för att djuret ska kunna spåra ett smakligt byte på bottnen.

- Detta är förvånande, eftersom den allmänna uppfattningen har varit att däggdjur inte kan känna lukter under vatten, säger Kenneth Catania, biolog vid Vanderbilt University i USA.

I ett av sina experiment lade han ut ett doftspår av fisk på bottnen av ett akvarium. Sedan monterade han ett finmaskigt stålnät en bit ovanför bottnen. En stjärnmullvad lyckades följa spåret trots att nätet hindrade den från att känna sig fram med de känsliga "fingrarna" på näsan. Alltså fungerar luktsinnet under vatten, rapporterar Kenneth Catania i tidskriften Nature. Han har upptäckt att den amerikanska vattennäbbmusen har samma förmåga. Människan har den inte.

- Nej, det fungerar bara med mycket små bubblor. Våra näsor är för stora, säger Kenneth Catania.