Borrhål avslöjade oväntat liv

- Vi blev mycket överraskade när vi såg de första bilderna, säger Martin Riddle, marinbiolog vid Australian Antarctic Division i Tasmanien.

2007-06-01

Han ingår i en forskargrupp som har borrat ett 480 meter djupt hål genom den antarktiska havsisen 10 mil från öppet vatten.

Forskarna hade väntat sig att få se en öde havsbotten. I stället hittade de ett trettiotal olika organismer, bland annat svampdjur, nässeldjur, ringmaskar och tagghudingar. Organismerna ser ut att tillhöra samma arter som finns på bottnarna under öppet vatten på den antarktiska kontinentalsockeln.

Ingen har tidigare hittat sådana varelser så långt in från havet. Forskarna tror att det avlägsna ekosystemet i huvudsak lever av organiskt material som följer med strömmar från öppet vatten.

Martin Riddle och hans medarbetare påpekar att paleontologer som hittar fossil av liknande livsformer förmodligen antar att platsen varit isfri. En sådan slutsats är rimlig, men kan vara helt felaktig, skriver forskarna i tidskriften Paleoceanography.