Gris-DNA ger ny bild av folkvandringar

Arvsmassan hos grisar visar hur jordbruket spred sig till avlägsna öar i Stilla havet.

Enligt en utbredd teori härstammar Polynesiens befolkning från jordbrukare i Taiwan som förde med sig en hel kultur med husdjur, växter, krukmakeri och mycket annat. Men verkligheten är mer invecklad än så.

Nya genetiska analyser visar att Polynesiens första grisar kom från Vietnam. Och grisarna har knappast tagit sig ända till Polynesien för egen maskin.

- Grisar är visserligen goda simmare, men inte så goda. Avstånden innebär att de måste ha färdats tillsammans med människor, säger Greger Larson, molekylärbiolog vid Uppsala universitet.

Därmed är det möjligt att polynesiernas anfäder fanns i Vietnam. Analyser av mänskliga gener har ännu inte gett något klart besked i frågan, enligt Greger Larson.

- Om polynesierna trots allt kommer från Taiwan så måste de ha skaffat sig grisar från människor som utvandrat från Vietnam, säger han.

Greger Larson har analyserat arvsmassan hos både vilda och domesticerade grisar. Tillsammans med en internationell forskargrupp redovisar han sina slutsatser i tidskriften PNAS.