Nanosåll silar molekyler

En nanosil upptäcktes av en slump av Chistopher Striemer, forskarassistent vid University of Rochester, USA.

2007-06-01

Han upptäckte att det bildades pyttesmå hål genom ytan när upphettad kisel drar ihop sig.

Hans kolleger föreslog att kiseln kunde användas för att filtrera molekyler. Tom Gaborski, kollega och doktorand inom biomedicinteknik, testade nanofiltret på en lösning av två blodproteiner.

- Vi väntade oss en viss uppdelning, men vi blev imponerade av hur effektivt filtret var. Vanliga dialysfilter kräver att molekylerna skiljer sig 10-25 gånger i storlek. Storleken på våra proteiner skilde sig inte ens tre gånger, säger Tom Gaborski.

Filtret skulle kunna göra bloddialys långt effektivare än i dag, och även kunna skilja ut joner - något som är efterfrågat för att bygga bränsleceller.

Filtret består av samma material som datorchips och är lätt att producera i stor skala. Utvecklingen drivs nu vidare av ett företag som planerar att sälja produkten om ett år.