Nanostavar ger yta som inte reflekterar

Samma täthet som luft ger en mjuk övergång och tar bort glansen på ytor.

Författare:

Publicerad:

2007-06-01

Amerikanska forskare har lyckats tillverka en ytbeläggning som gör material så gott som reflektionsfria. Upptäckten kan leda till bättre solceller, kraftigare lysdioder och skarpare linser till teleskop. Ytbeläggningen kan också användas för att skarva optiska fibrer.

Kärnan i genombrottet är att forskarna har lyckats tillverka nanomaterial med nästan samma optiska täthet som luft. Därmed kan de göra en ytbeläggning där den optiska tätheten går stegvis från luft till exempelvis glas, något som tidigare inte var möjligt.

I den nya ytbeläggningen reflekteras mindre än 0,3 procent av det inkommande ljuset. Vanligt antireflexbehandlat glas reflekterar omkring 1 procent av inkommande ljus. Tidigare fungerade de bästa antireflexbehandlingarna bara för vissa vinklar och vissa färger på ljuset. Den nya ytbeläggningen ger extremt låg reflektion av allt synligt ljus och för ett brett spann av vinklar.

- Ytan är hållbar både kemiskt och mekaniskt. Den tål till exempel att ta på, även om det förstås skulle lämna störande fläckar, säger Fred Schubert, professor vid Rensselaer Polytechnic Institute, New York, som lett forskningen.