Rekordsnabb nedkylning av vaken patient

Med en ny metod kunde en patient med hjärtinfarkt kylas ner till under 35 grader på bara 17 minuter.

2007-06-01

Att kyla ner kroppen är ett sätt att minska cellernas syrebrist. I förlängningen minskar också risken för bestående vävnadsskador. För första gången i Sverige har man nu vid Universitetssjukhuset i Lund kylt ner en vaken patient. Läkarna använde en kombination av traditionell kylkateter (som via ljumsken förs in i en åder) och kallt saltlösningsdropp. Den 76-årige mannen hade en massiv hjärtinfarkt, och efter nedkylningen genomförde läkarna en så kallad ballongvidgning av hans kranskärl. Man är först i världen med att kombinera de båda kylmetoderna.

- Tidigare har man i studier provat att använda bara kylkateter, men det går alldeles för långsamt, säger kardiologen Göran Olivecrona, som tillsammans med David Erlinge har utvecklat den nya metoden.

I studier på grisar som åsamkats hjärtinfarkt visade forskarna att det med den nya kylmetoden går att minska skadorna i hjärtat med 40 procent.