Slut på att gräva i blindo

Med hjälp av förbättrad teknik går det att få veta mer om livet i Birka utan att gräva alls.

Georadar och magnetometer har tidigare använts inom arkeologin men de senaste åren har tekniken förbättrats. Georadarn fungerar ungefär som ett ekolod på land, och magnetometern mäter magnetfält i jorden. När den förfinade tekniken testades i Birka var resultatet enastående. Arkeologerna kunde få fram mycket detaljerade bilder över hur staden kan ha sett ut.

- Vi kan följa hur Birka var organiserat och det innebär ett helt nytt läge för forskningen om staden. Bland annat skulle vi kunna skapa en trovärdig rekonstruktion av Birkas alla stadsplaner. Det kan berätta mycket för oss om hur livet tedde sig, säger Lars Inge Larsson, arkeolog och chef för Riksantikvarieämbetets teknikenhet.

Fördelarna med metoden är flera, enligt Immo Trinks som är geofysiker och expert på metoderna:

- Man kan undersöka stora områden på kort tid till ett rimligt pris, och man riskerar inte att förstöra platsen. Med vanliga utgrävningar skadar vi alltid de historiska spåren.

Båda karakteriserar den förfinade tekniken som revolutionerande för arkeologin. De innebär inte att man inte kommer att gräva alls i framtiden, men man slipper gräva i blindo.