En andra jord upptäckt

En jordstor planet, möjligen med vatten och bara 20 ljusår från oss, kan bli vårt första resmål utanför vårt eget solsystem.

En nyupptäckt liten planet kretsar kring den röda stjärnan Gliese 581, som är så liten och blek att den inte syns för blotta ögat från jorden. Även den nya planeten är lätt - den minsta bland de drygt 200 hittills upptäckta.

- Vi bör hitta hälften så stora planeter snart, säger Stéphane Udry, en av de schweiziska astronomer som står bakom upptäckten. Det är samma grupp som fann de allra första exoplaneterna kring främmande stjärnor år 1995 (om man inte räknar ett tidigare planetsystem kring en neutronstjärna).

Planeten kretsar mycket nära sin moderstjärna, men Gliese 581 är tillräckligt sval för att temperaturen på ytan skulle kunna tillåta vatten att flyta. Än så länge är detta bara spekulationer - man vet inte ens om planeten är uppbyggd av fast material eller gas. Men om den är jordlik och om den har atmosfär så är den ett perfekt mål för att söka efter liv på andra platser i universum. Fast det tar tid att komma dit - även med ljusets hastighet, som är det absolut snabbaste någonting kan röra sig med, tar det 20 år.