Radioaktivitet får svamp att växa

Svampceller som växer extra snabbt i radioaktiv miljö kan bli mat åt astronauter på långresa.

Ett slags snabbväxande svampceller som innehåller pigmentet melanin har invaderat en utbränd reaktor vid kärnkraftverket i Tjernobyl i Ukraina. Det rapporterade forskare i Ukraina i början av 1990-talet.

Upptäckten inspirerade Ekaterina Dadachova och hennes medarbetare vid Albert Einstein College of Medicine i USA att undersöka saken närmare.

– Våra resultat visar att svampceller kan utnyttja energin från joniserande strålning när de har ont om näring, säger hon.

Upptäckten skulle kunna vara intressant för astronauter. Ekaterina Dadachova hoppas att ätliga svampar som innehåller melanin kan dryga ut kosten ombord på farkoster i rymden, en miljö där det finns lite näring men mycket strålning.

Exakt hur strålningen påverkar svampcellernas ämnesomsättning är inte klarlagt, men pigmentet melanin spelar en viktig roll. Samma ämne bildas i huden vid vanlig solbränna.

I sitt laboratorium jämförde forskarna svampceller som innehåller melanin med snarlika celler utan melanin. Celler utan melanin växte lika fort i den vanliga bakgrundsstrålningen som i en miljö där strålningen var 500 gånger starkare. Celler med det mörka pigmentet växte däremot tre gånger snabbare i den starkare strålningen, enligt resultat publicerade i tidskriften PLoS One.

Mats Harms-Ringdahl, professor i strålningsbiologi vid Stockholms universitet, har tagit del av resultaten.

– Det är en intressant observation, säger han.

Men han är inte övertygad om att svampcellerna verkligen tillgodogör sig energi från den radioaktiva strålningen.

– Det är också möjligt att strålningen startar en stressreaktion i cellen som melaninet på något sätt förstärker. En sådan reaktion kan öka tillväxten, säger han.