Stärkelse blir till vätgas

Ny metod kan ge bränsleceller som tankas med sockerarter.
Text Johan Falk

Ett antal enzymer som omvandlar stärkelse och vatten till koldioxid och väte har kombinerats av forskare vid Virginia Tech, USA. Arbetet kan få betydelse för vätedrivna bränsleceller, som kräver ett enkelt och säkert sätt att lagra och transportera väte.

Enzymerna förekommer normalt i vitt skilda organismer, som bakterier, jästsvamp, kaniner och olika växter.

– Produkten från ett enzym blir råvara för ett annat. På så vis bildar enzymerna en kedja. Det är ungefär som ett korsord, säger Percival Zhang, som lett forskningen.

De enzymer som forskarna använder fungerar vid 30 grader Celsius, men de arbetar för att hitta enzymer som är stabilare och fungerar vid många olika temperaturer.

Om de lyckas kan bränsleceller i framtiden tankas med stärkelse, som är miljövänligt, billigt och säkert. Bränsleceller ger ström för att driva olika maskiner och så småningom bilar. Ett kilo stärkelse skulle då ge lite mer energi än ett kilo bensin.

– Vi kommer att samarbeta med företag för att göra en säljbar produkt. Men det dröjer sex till tio år innan den är ute på marknaden, säger Percival Zhang.

Forskningen presenteras i tidskriften PLoS One.

Text Johan Falk