Ditt skelett påverkar vikten

Skelettet har tidigare setts som en konstruktion med uppgift att staga upp kroppen, men på senare år har forskare upptäckt att skelettet är ett organ som har betydelse för ämnesomsättningen.

Nu har amerikanska forskare funnit att de celler som bygger upp benmassan utsöndrar ett hormon, osteocalcin, som påverkar de insulintillverkande betacellerna i bukspottkörteln.

- Osteocalcin både ökar utsöndringen av insulin och gör kroppen mer känslig för insulinet, säger Gerard Karsenty, genetiker vid Columbia University i New York som har lett studien.

Förhoppningen är att osteocalcin ska kunna nyttjas vid behandling av åldersdiabetes. Genetiskt förändrade möss som tillverkar extra mycket osteocalcin blir varken feta eller får diabetes, trots att de ges mycket fettrik mat, skriver forskarna i tidskriften Cell. Nu tänker de undersöka om osteocalcin fungerar på liknande vis hos apor, som är närmare släktingar till oss än möss.