Först med fyra modersolar

Astronomer har för första gången funnit ett planetsystem som bildats kring fyra solar.

Vårt solsystem har bildats kring en ensam stjärna. Även runt dubbelstjärnor och trippelstjärnor finns planetsystem, trots att de borde vara mindre stabila. Nu har amerikanska forskare hittat det första systemet med fyra stjärnor - HD 98800 kallas det och ligger 150 ljusår bort.

Jämfört med vårt solsystem, som är hela 4,5 miljarder år gammalt, är det nya mycket ungt - bara 10 miljoner år.

Ett par av dess fyra stjärnor omges av en skiva med stoft, material som vanligen klumpar ihop sig så småningom och bildar planeter. I infrarött ljus visar det sig att de små kornen i skivan inte är jämnt fördelade utan att det kosmiska dammolnet innehåller tomt gapande bälten. Två sådana banor har upptäckts i skivan - ett på ungefär planeten Mars avstånd från solen och det andra på Jupiters avstånd från de centrala stjärnorna.

Hur har de tomma bältena uppstått? En möjlighet är att planeter i takt med att de växer plöjer fram allt tommare banor.