Datortomografi avslöjar nålfina ben

Ett 220 miljoner år gammalt fossil utforskades nyligen utan att det skildes från skifferstenen det ligger i - med hjälp av en datortomografikamera.

2007-12-01

- Fossilet ligger i gråsvart lerskiffer, och benen är så gott som förkolnade. Det är svart mot svart, och även under mikroskop är det mycket svårt att skilja skiffer från ben, säger Peter Kroehler vid Smithsonian Institution, Museum of National History, Washington.

Med hjälp av datortomografikameran gick det att se detaljer - till och med hårstråtunna ben. Metoden har använts för att analysera fossil förut, men tidigare var upplösningen dålig och vissa ben syntes inte. I dag är det i stället storleken på kamerorna som sätter gränsen.

- Man får inte plats med skallen från en Tyrannosaurus rex i en sjukhusskanner. Vissa flygplanstillverkare har jättelika datortomografer, men de lånar ogärna ut dem till oss paleontologer, säger Peter Kroehler.

Data från inskannade fossil kan enkelt kopieras och delas med andra forskare och museer, och även användas för att tillverka avgjutningar.