Ovanligt ljusstark komet

När kometen Holmes flammade upp syntes den på den svenska hösthimlen.

Kometer som kan ses med blotta ögat är sällsynta. Det var drygt tio år sedan kometerna Hyakutake och Hale-Bopp draperade natthimlen. Men under senhösten har kometen Holmes varit synlig även från de mest ljusförorenade storstäderna.

Det var i slutet av oktober som den ljussvaga kometen - som då huserade i stjärnbilden Perseus - inom loppet av ett dygn flammade upp och blev hundratusentals gånger ljusstarkare. Från att ha varit en obskyr liten komet som bara kunde ses med ett hyfsat teleskop kunde den plötsligt mäta sig med de ljusstarkare stjärnorna på natthimlen. Orsaken till utbrottet är inte klar, men det verkar som om isen på kometens yta hastigt förångats.

Komet Holmes upptäcktes år 1892, när den uppvisade ett liknande utbrott. Sedan dess har den varit en av solsystemets doldisar som cirklat kring solen med en omloppstid på sju år.