Forskare återanvänder hjärtan

Ett dött hjärta som tvättas rent kan fyllas med nya hjärtceller och börja slå igen.

Med hjälp av ett ämne som finns i tvättmedel, tensiden natriumdodecylsulfat, har en grupp amerikanska forskare tvättat bort hjärtcellerna från döda råtthjärtan. Kvar blev en tom struktur av bindväv, som ett blekt spökhjärta.

När forskarna sedan fyllde spökhjärtat med levande hjärtceller från nyfödda råttungar kunde cellerna snabbt etablera sig i den befintliga hjärtstrukturen. Ett nytt hjärta, med både muskelceller och blodkärl, växte fram. Forskningsledaren Doris Taylor vid University of Minnesota i Minneapolis, USA, jämför metoden med att ha en trästomme att utgå från när man ska bygga ett hus.

Efter ungefär en vecka svarade det nybyggda hjärtat på elstimulering och började slå mikroskopiska hjärtslag. Efter ytterligare några dagar hade hjärtat fått en pumpkapacitet som motsvarar 2 procent av ett friskt, levande hjärta.

Den amerikanska forskargruppen har även lyckats framställa ett spökhjärta från en gris, vilket visar att metoden fungerar i större skala. Deras mål är att skapa transplanterbara hjärtan som inte riskerar att stötas bort, genom att bygga upp dem med hjärtceller från patienterna själva.

- Metoden är mycket intressant, men försöken måste bekräftas av andra forskargrupper, säger Göran Dellgren, överläkare i thoraxkirurgi och transplantationsansvarig vid Karolinska universitetssjukhuset i Solna.

- Och även om dessa försök skulle utfalla positivt, så är det fortfarande mycket lång väg kvar till operationssalen.

Studien är publicerad i Nature Medicine.