Ung stjärna blåser såpbubblor

Rymdteleskopet Spitzer som är utskickat i rymden av amerikanska rymdstyrelsen Nasa levererar många tjusiga bilder av nyfödda stjärnor.

I infrarött ljus kan man nu studera stjärnbildningen i detalj. Stjärnan HH 46/47, som ligger 1 140 ljusår bort i stjärnbilden Vela på södra stjärnhimlen, är ett utmärkt exempel.

Den unga stjärnan syns som en vit prick i mitten av bilden och blåser två stora bubblor i rymden. Bubblorna är gas som kastas ut med en hastighet av drygt 200 kilometer i sekunden. Den blå färgen visar stjärnljus som sprids av stoftpartiklar i gasen. Det gröna utgörs av molekylär vätgas, och de röda prickarna är gas som dundrar rakt in i den omgivande interstellära gasen.

Stjärnvindar och asymmetriska jetstrålar från unga stjärnor verkar snarare vara regel än undantag. Det visar att forskarna har mycket kvar att förstå vad gäller stjärnornas tidigaste stadier.