Bakterier i moln kan skapa regn

Vissa bakterier som sugs upp i atmosfären kan påverka vädret och komma tillbaka ner till jorden igen.

Snöfall och de flesta regnväder börjar med pyttesmå iskristaller i moln. Kristallerna bildas runt svävande partiklar, så kallade aerosoler. Mindre än en procent av partiklarna är bakterier. Men de kan ha stor betydelse för vädret, eftersom de kristalliserar vattenånga till is vid högre temperaturer än andra partiklar, skriver amerikanska och franska forskare i tidskriften Science.

- Bakterier är naturens överlägset mest aktiva kärnor för isbildning, säger Brent Christner, mikrobiolog vid Louisiana State University i USA och huvudförfattare till rapporten.

Forskarna har analyserat prover av nysnö från 19 platser i världen. De hittade flera olika bakterier utrustade med isbildande proteiner. När bakterierna lever på växter kan de orsaka frostskador, vilket ger näring åt bakterierna. Enligt Brent Christner kan den isbildande egenskapen ha uppkommit som en mekanism för att bakterierna ska kunna komma ner till marken igen när de sugs upp i atmosfären.

- Det kanske började som en mekanism för att sprida bakterien. Proteinet kristalliserar vatten så att bakterien kan regna ner och infektera nya växter, säger han.