Borreliabakteriens akilleshäl

Svenska forskare har identifierat ett protein som påverkar bakteriens antibiotikaresistens och infektionsförmåga.

Alla bakterier måste kunna transportera ämnen genom sitt membran, till exempel för att släppa in näringsämnen och pumpa ut gifter. Dessa öppningar mot yttervärlden kan utnyttjas som angreppspunkter för läkemedel. Nu har en grupp forskare vid Umeå universitet, i samarbete med tyska forskare, identifierat ett viktigt sådant membranprotein hos Borrelia burgdorferi. Det är en bakterie som sprids av fästingar och kan orsaka infektionssjukdomen borrelios, med symtom i form av muskelvärk och i värre fall förlamning.

- Vi förstod att vi var på rätt spår när vi såg att proteinet kan göra hål i ett artificiellt membran. Det är inte vilket protein som helst som klarar det, säger Sven Bergström, professor i mikrobiologi vid Umeå universitet med borrelia som specialområde sedan 1984.

När forskargruppen slog ut genen för BesC , som proteinet döptes till, såg de att bakterierna förlorade både sitt skydd mot olika former av antibiotika och sin förmåga att infektera möss. Forskarnas nästa steg blir nu att leta efter en molekyl som kan blockera proteinet, vilket skulle kunna oskadliggöra bakterien.

- Borrelios kan ofta behandlas ganska lätt med antibiotika. Men i vissa besvärligare fall skulle man ha nytta av ett mer specifikt läkemedel, och det hoppas vi att vår forskning ska kunna leda till, säger Sven Bergström.

Studien publiceras i PLoS Pathogens.

Tack snälla Ni för att Ni äntligen forskar på bättre behandling för långvarig och därmed svårbotad borrelia! Och, att Ni med denna forskning erkänner att vi som lider av en mer svårbotad borrelia faktiskt finns! Tack för att Ni ger oss hopp!

Jag blev så glad över att läsa artikeln, att det forskars kring varför vissa inte blir av med borrelian.
Kanske kommer det ett botemedel för oss drabbade och framförallt ett erkännande att vi finns.

Jag hoppas verkligen att denna forskning kan leda till att Sveriges läkarkår erkänner och inser att vi är många som är drabbade och att vi behöver kunna få hjälp härhemma också.
Kanske ett ljus i tunneln för alla människor som lider av borrelia och så gjort i många många år.

Verkligen underbar forskning. Vi är så många långtidssjuka som måste söka läkare utomlands eller pröva oss fram själva med olika mediciner köpta på nätet.
Svenska infektionsläkare vägrar hjälpa oss som inte blivit friska efter två veckor med doxyferm.

Finns det något sätt att tvinga svenska läkare att ta till sig forskning som gjorts detta seklet?

Äntligen lite som händer i Sverige! Efter att ha varit på ett Bibliotek i Tyskland i en mellanstor stad och sett att de har 15 st olika böcker om bara ämnet Borrelia och andra fästningsöverförbara sjukdomar så känns Sverige som ett U-land angående denna sjukdom.

Utomlands har de mycket bättre blodprover angående Borrelia. I Tyskland visar sig Borrelia i ca 60% av fallen i blodproverna men i Sverige bara 30%. Tyvärr finns inga 100% tester ännu men kan man inte svälja stoltheten lite och se att andra länder kommit längre!

Jag hoppas verkligen att läkare tar till sig detta, för fästingen sprider sig i landet pga de varma vintrarna, och därmed de fästingar som sprider bakterier och virus också!

Hoppas ni kan hitta en medicin.
ni måste verkligen försöka vad det än är som gör att folk fortsätter att vara sjuka
det är jättesvårt att hitta en bra medicin
men man måste hitta en medicin snart - det har redan gått alldeles för lång tid
för dom legat sjuka länge

Önskar en uppdatering kring denna artikel - vad har hänt med detta projekt?

Vill kasta in en annan fråga också: borde inte Sverige införa krav på att läkare fortbildar sig - som jag förstått det finns idag inga krav på vidare utbildning efter att man fått sin legitimation. Jag får många fästingbett per år och kunskapen hos läkarna om borrelia är katastrof - - de kan inte ens det som står på 1177's hemsida.