Annons

Varumärken viktiga redan under antiken

Redan för tusentals år sedan var varubeteckningar viktiga i Egypten och Mesopotamien.

Författare: 

Publicerad:

2008-06-01

Många förknippar varumärken med den moderna kapitalismen, men i en artikel i Current Anthropology visar arkeologen David Wengrow vid University College London att man redan för 5 000 år sedan var märkesmedveten. Beskrivningar av olika varor fungerade som kvalitetsgarantier, och på exempelvis oljebehållare i det antika Egypten var varans ursprung central i beteckningen. Detsamma gällde vinbehållare.

Varumärken och ursprungsbeteckningar blev alltså viktigt så fort man började producera varor för en större marknad.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
11 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Lägg till kommentar