Svarta hål fick utbrott på rätt dag

Finländska astronomer har använt två supermassiva svarta hål för att i enorm skala testa Einsteins teori om gravitationsvågor.

I den avlägsna galaxen OJ287 i Kräftans stjärnbild finns ett av universums mest massiva svarta hål. Det är hela 18 miljarder gånger tyngre än vår sol och omges av ett något mindre svart hål som cirkulerar i en avlång bana, så att de två hålen möts med många års mellanrum enligt ett speciellt mönster. Vid dessa tillfällen går det att observera utbrott i form av ljusblixtar från systemet.

Detta har Åboastronomen Mauri Valtonen och hans kolleger utnyttjat för att testa Einsteins teori om gravitationsvågor även för mycket massiva objekt - något som inte har gjorts tidigare.

Enligt de finländska astronomernas beräkningar skulle det med gravitationsvågornas inverkan ske ett utbrott den 13 september 2007 - vilket också gick att observera. Utan gravitationsvågornas inverkan skulle utbrottet ha inträffat 20 dagar senare. Resultatet ger alltså stöd åt Einsteins teori.

Nästa utbrott förväntas i januari år 2016.