Vad händer med upphovsrätten?

Publicerad

Vad händer med författarnas upphovsrätt och royaltyintäkter när den billiga och bekväma digitala läsplattan har slagit igenom i stor skala? Såvitt jag vet finns det fortfarande inga praktiska och accepterade lösningar på upphovsrättsproblemen vid fildelning av exempelvis musik och film. Vad garanterar att förlagsbranschen över huvud taget kan överleva när folk enkelt och gratis kan ladda hem alla böcker från nätet?

Kanske kan förlagen rädda sig med reklam även i böcker? När man går in på tidningssajter på internet får man kryssa mellan mer eller mindre interaktiva annonser för att komma åt den riktiga texten. I både digitala och papperstidningar hamnar ändå annonserna bredvid artiklarna, och läsaren har frihet att hoppa över dem om han eller hon inte är intresserad.

Men situationen är annorlunda i en sammanhängande berättelse, som en bok eller film. För att se en utlagd nyhetsvideo på till exempel Newsweek måste man först ofta genomlida en lång och ointressant reklamfilm. Och lika väl som reklam-tv styckar sönder seriösa långfilmer med reklam skulle väl bokförlagen kunna frestas att lägga in reklampauser på spännande ställen i en litterär text? Om reklamen kan smygas in i digitala böcker på ett sätt som läsaren inte kan undvika eller kontrollera, så kan det vara en god – och i den illegala nedladdningens tid nödvändig – affär för förlaget.

Men läsarens upplevelse av boken blir lidande och författarens ideella upphovsrätt kränks, samtidigt som fildelningen stjäl stora delar av den normala royaltyintäkten.

Reella framtidsutsikter eller paranoid spekulation?

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor