Borrhål avslöjar liv på rekorddjup

Mikrober frodas långt under havets botten.

Författare:

Publicerad:

2008-09-01

Borren från ett ombyggt oljeborrningsfartyg hämtade upp 111 miljoner år gammalt sediment från ett 1 626 meter djupt hål i havsbottnen utanför Newfoundland. Borrkärnan visade sig innehålla arkéer, en form av mikrober som bildar ett eget rike mellan bakterier och celler med kärna. Fyndet gjordes på dubbelt så stort djup som det tidigare rekordet.

- Jag vågar inte gissa var gränsen går, men antagligen finns det liv på ännu större djup, säger John Parkes, professor i mikrobiologi vid Cardiff University i Wales.

Han leder en forskargrupp som beskriver upptäckten i tidskriften Science.

Arkéerna lever vid temperaturer upp till 100 grader. Några av dem innehåller gener kända från arter som livnär sig på att oxidera metangas. Det är oklart hur organismerna hittar mat i de urgamla sedimenten, eftersom nedbrytbara ämnen med tiden borde tryta. Men John Parkes tror att hettan i underjorden bryter ner stora molekyler till små, som arkéerna kan utnyttja.