Annons

Humor ett måste i dagens reklam

Författare: 

Publicerad:

2008-09-01

Sedan 1960-talet har humorn blivit en del av reklamspråket. Då dominerade ordlekarna, nu har ironin tagit över.

Sedan 1980-talet har även bilderna fått ta mer och mer plats.

Einar Korpus, forskare i svenska språket vid Örebro universitet, har studerat reklamspråket och menar att humorn fungerar såtillvida att den gör oss positiva till produkten i fråga. Han har också lagt märke till att begreppen "vi" och "du" har blivit vanligare, där "vi" är avsändaren och "du" konsumenten.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
11 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Lägg till kommentar