Kemisk kompass för fågelögon

En ny molekyl stöder tanken att fåglar har mottagare i ögonen som kan avläsa jordens magnetfält.

Minst femtio arter av fåglar, däggdjur, reptiler och insekter använder jordens magnetfält för att orientera sig. Det finns två olika teorier om hur detta går till.

Duvor har korn av mineralet magnetit i näbben. Möjligen fungerar sådana korn som ett slags kompassnålar hos fåglar och andra djur. En annan möjlighet är att ljuskänsliga kemikalier i ögonen bildar kortlivade ämnen som reagerar på växlingar i jordens magnetfält. Det skulle kunna förklara varför vissa fåglar har en kompass som fungerar bara när ljus av vissa våglängder kommer in i ögat.

Anhängare av kornteorin har hävdat att jordens magnetfält är för svagt för att påverka en kemisk reaktion. Men nu har brittiska och amerikanska forskare tillverkat en molekyl som har sådana egenskaper. De beskriver ämnet i tidskriften Nature.

– Det är ett mycket stort framsteg, säger Rachel Muheim som forskar om fåglars orienteringsförmåga vid Lunds universitet.

Den konstgjorda molekylen visar att kemin stämmer, åtminstone i provrör. Rachel Muheim hoppas att upptäckten ska ge vägledning i jakten på ämnen som ligger bakom fågelsinnet för magnetfält.