Krockande galaxer närmare jorden

Nya mätningar rätar ut frågetecken kring extrema galaxprocesser.

Antenngalaxen är egentligen två stjärnsystem som sedan några hundra miljoner år håller på att förenas. Det är en ganska vanlig etapp i ett galaxliv - även vår egen galax Vintergatan kommer om flera miljarder år att smälta samman med grannen Andromeda.

Eftersom Antenngalaxen ligger relativt nära oss har den blivit astronomernas favoritobjekt för studier av galaxkollisioner. Nu har en närmare titt på stjärnorna i ett av Antenngalaxens spröt avslöjat att de bägge stjärnsystemen ligger närmare oss än man tidigare utgått från. Avståndet är 45 miljoner ljusår i stället för 65 miljoner ljusår. Den nya avståndsberäkningen stämmer bättre med astronomiska modeller. För om stjärnorna och stjärnhoparna ligger närmare oss är de inte så stora som astronomerna tidigare trott, vilket gör att de processer som sker där inte behöver vara så extrema.