Vulkanspår på Merkurius

Ny närbild av vår okända rymdgranne.

Om tre år kommer rymdsonden Messenger fram till Merkurius, solsystemets innersta och hittills mest okända planet. Men redan nu har Messenger lyckats ta ett närporträtt av solens närmaste granne. Vid förbiflygningen tidigare i år kunde astronomerna ta en titt på planetens yta på bara 200 kilometers håll.

Bilden tyder på att vulkaner tycks ha format planetens yta tidigt i dess historia. Till exempel är ett över 1 500 kvadratkilometer stort område kallat Caloris Basin (det stora brunaktiga runda området) fyllt med släta fält som förmodligen formats av flytande lava. Samtidigt har man i utkanterna av området hittat spår efter gamla vulkaner.

Senast Merkurius avbildades var i mitten av 1970-talet när Mariner-10 sände foton till jorden. Då tydde dock inget på vulkanaktivitet i det förgångna. Fler bilder är nu att vänta, de tidigaste i september–oktober 2009 när Messenger återigen kommer att passera sitt mål.