Annons

En varm kopp värmer hjärtat

Något så enkelt som temperaturen på en mugg i din hand kan avgöra om du upplever en personlighet som varm eller kall.

Människor har en intuitiv känsla av att omtänksamma och generösa människor är "varma".

- Den sortens värme hänger samman med rent fysisk temperatur, säger Lawrence Williams, psykolog och forskare i marknadsföring vid University of Colorado i USA.

Tillsammans med en kollega har han nyligen utfört ett listigt experiment som stöder den tesen. En medhjälpare mötte varje försöksperson på väg till experimentet. I hissen gjorde hon några anteckningar och bad försökspersonen att under tiden hålla en mugg som antingen innehöll varmt kaffe eller iskaffe.

Direkt efteråt fick deltagarna läsa om en påhittad person och fylla i ett formulär om hans personlighet. De som hållit en varm mugg uppfattade honom som "varmare" än de som hållit i en kall, rapporterar forskarna i tidskriften Science.

Skillnaden berodde knappast på kaffet i sig. I ett uppföljande experiment bad forskarna andra försökspersoner att utvärdera ett slags kompresser som antingen värmer eller kyler huden. Som lön för mödan fick de efteråt välja mellan olika gåvor, bland annat ett presentkort till sig själv eller till en vän. De som hanterat den kalla kompressen var betydligt mer benägna att välja något till sig själv, medan de som hanterat en varm kompress oftare gav bort sin belöning.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

1

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
11 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Kommentarer

Det var ju något alldeles nytt. Menar verkligen forskarna att kropp och själ påverkar varandra. Det har vi aldrig vetat.
Hade jag inte varit arg för att jag inte kan sova -kl.03.00- hade jag aldrig skrivit detta mejl, eller hde jag t.o.m. på dagen funnit psykologiforsknings läge betänkligt bekymmersamt.
Synd bara att man inte samtyidigt med magnetröntgen iakttog en förändring i empaticentrum. Då hade ju resultatet varit rena Bingo! Då hade vi rött på grönt vad vi alltid hade vetat.

Nog behöver man vara professor i marknadsföring för att få uppmärksamhet för en sådan pseudoforskning,

Lägg till kommentar