Rätt om felande länkar

Ryktena om stora hål i det fossila arkivet är överdrivna. Det finns gott om fossil som beskriver avgörande steg i livets utveckling.

Charles Darwin ägnade två kapitel i boken Om arternas uppkomst åt att ursäkta sig för det bristfälliga stödet för sina teorier i samlingar av fossilt material.

- I dag ser det mycket bättre ut, även om vi aldrig kommer att få ett komplett arkiv, säger Per Ahlberg, professor i evolutionär organismbiologi vid Uppsala universitet.

Han undviker att tala om felande länkar eftersom begreppet är oklart. Det är äldre än utvecklingsläran och anknyter till Skapelsens stora kedja, en rangordning där obesjälad materia finns i botten. Längre upp finns växter, högre djur, människor och - högst av alla - Gud.

Numera står det klart att livet inte har utvecklats från "lågt" till "högt" utan som ett buskigt träd där gamla grenar lever och utvecklas vid sidan av nya. I en sådan modell är fossilen övergångsformer som kan visa hur grenarna hänger ihop. På de följande sidorna ges tre exempel på fossil som har förändrat och fördjupat kunskapen om livets utveckling.