Vetenskapens landskap

Författare:

Publicerad:

2009-01-01

I vetenskapliga artiklar citeras andra forskare som tidigare skrivit om samma ämne. Citeringar kan på så sätt berätta om var någonstans forskare hämtar sina idéer och hur dessa sprids i den vetenskapliga världen.

Fysikern Martin Rosvall vid Umeå universitet, just nu postdok vid University of Washington, har utvecklat en informationsteoretisk metod för att hitta mönster i detta enorma informationsflöde. Kartan bygger på data från de sex tusen viktigaste vetenskapliga tidskrifterna i världen, sammanlänkade av över sex miljoner citeringar.

Bilden avslöjar hur vetenskapens ryggrad - som visar sig bestå av molekylär- och cellbiologi, medicin och fysik - kopplar till andra stora fält som neurovetenskap, ekologi och evolution, kemi, nationalekonomi, geovetenskap och psykologi.

Kartan är resultat av en komprimering av informationsflödet på samma sätt som en komprimering av ett digitalt foto filtrerar bort överflödiga detaljer från de övergripande strukturerna.