Proteiner leder elektricitet

Ledande proteintrådar kan ge bättre implantat och kretsar som sätter samman sig själva.
Text Johan Falk

För första gången har proteiner modifierats för att bli elektriskt ledande. Det är forskare i Linköping som har kombinerat en ledande plast med fibrer av amyloid, långa och stela trådar av proteiner.

De 10 nanometer tunna ledarna har betydelse för så kallad självmonterande elektronik, där små komponenter spontant bildar elektriska kretsar.

– De mest visionära forskarna talar om tran­sistorer och minnen, som i datorer. Mer realistiskt är kanske antenner och filter, eller andra komponenter som är beroende av nanostrukturer som upprepas. Att tillverka sådana kretsar skulle kosta en miljondel eller kanske miljarddel jämfört med traditionellt sätt, säger Mahiar Hamedi, som utvecklat tekniken vid Avdelningen för biomolekylär och organisk elektronik, Linköpings universitet.

Proteinerna är också användbara för implantat där elektriska impulser stimulerar nerver, eftersom de organiska ledarna skulle kunna ersätta dagens metallimplantat.

– Metaller är hårda och skiljer sig därför mycket från celler vad avser mekaniska egenskaper. Dessutom stöter kroppen bort dem, eftersom de inte är organiska. Det ideala vore ett material som kroppen accepterar rakt av, säger han.

Text Johan Falk