Världens största orm upptäckt i fossil skog

För 60 miljoner år sedan levde en orm som var tung som en bil och lång som en buss.

Författare:

Publicerad:

2009-04-01

- Ormen var så stor att den skulle ha fått kämpa för att pressa sig in genom en vanlig dörröppning, säger Jason Head, professor i ekologi och evolutionär biologi vid University of Toronto i Kanada.

I en kolgruva i nordöstra Colombia hittade hans forskargrupp fossil av Titanoboa cerrejonensis som levde för närmare 60 miljoner år sedan. Forskarna tror att jätteormen åt krokodiler och sköldpaddor. De uppskattar vikten till 1135 kilo och längden till 13 meter. Dagens ormar blir sällan längre än 9 meter långa.

Övriga fossil från platsen visar att ormen hörde hemma i en tropisk regnskog, vilket är något förbryllande. Dagens tropiska regnskogar har mycket svårt att klara en årsmedeltemperatur över 29 grader. Men den nyupptäckta ormens storlek tyder på att den bör ha krävt en medeltemperatur på cirka 33 grader för att hålla i gång ämnesomsättningen i sin växelvarma kropp.

- En hög halt av koldioxid i luften och mycket regn kan ha skyddat skogen så att den hade högre temperaturer än vad tropiska regnskogar har i dag, säger Jason Head.