Supersnabba batterier

Ny och bättre. Den glasade ytan på batterimaterialet (svart) minskar laddningstider och ökar uteffekten.

Donna Coveney

Supersnabba batterier

2009-04-17

En ny sorts litiumjon­batterier kan laddas och laddas ur 50–100 gånger snabbare än vanliga batterier. Det innebär kortare laddningstider men även att batterier kan användas i apparater som kräver hög effekt.

Tidigare har så snabba
laddnings- och urladd­ningstider varit förbehållna kondensatorer. De lagrar elektrisk laddning på ytan, vilket begränsar hur mycket energi som kan lagras. Batterier använder hela volymen i ett material för att lagra laddningar, men har i gengäld varit långsammare. Detta har forskarna nu lyckats kringgå genom att skapa en glasartad yta på batterimaterialet, som gör det lättare för litiumjoner att röra sig in och ut (bilden).

– Det nya materialet ger högre effekt men har lika hög energitäthet, säger Gerbrand Ceder som leder forskningen vid Massachusetts Institute of Technology, USA.

Tekniken har blivit licensierad av två företag, och forskarna tror att batterierna kan gå att köpa inom tre år. Forskningen publiceras i Nature.