
Honungskaka. Fruktos är dubbelt så sött som glukos och finns i frukt och i honung. Bild: Simon Fraser/SPL
Fruktsocker värre än druvsocker
Att för mycket socker är skadligt är väl känt. Nu visar det sig att det även spelar roll vilket slags socker socker man får i sig.
Under tio veckor lät forskare vid University of California at Davis överviktiga personer inta en fjärdedel av sin näring i vätskeform – antingen sötad med fruktsocker (fruktos) eller med druvsocker (glukos). Alla gick upp i vikt, men bara de som druckit fruktossötad dryck ökade andelen fett som lagras in i buken runt inälvorna, något som leder till ökad okänslighet för hormonet insulin. Att deltagarna redan var överviktiga påverkar resultatet.
– Hade de varit normalviktiga hade de nog snarare höjt sina blodfetter, men det är ju inte heller bra, säger professor Charlotte Erlanson-Albertsson, som forskar om aptitreglering vid Lunds universitet.
I Sverige tolkade en del resultaten som att det är skadligt att äta frukt.
– Det är en felaktig slutsats. Frukt innehåller fibrer, vitaminer och antioxidanter som är bra för oss. Den lilla mängden fruktos i frukt är ingen fara, till skillnad från att dricka fruktossötad läsk eller, för den delen, stora mängder juice, som ju är en klassisk sockerfälla, säger hon.
Tidigare har forskare sett att just flytande kalorier är extra svåra för kroppen att uppfatta som föda. Detta bekräftas i en ny amerikansk studie där man låtit 800 personer i 18 månader rapportera hur mycket och vad de druckit. Det visade sig att förändringar i mängden dryck spelar större roll för vikten än förändringar i vad man äter, skriver forskarna i American Journal of Clinical Investigation.
:
Fel molekyl
I notisen Fruktsocker värre än druvsocker på sidan 4 i F&F 5/09 har tyvärr en molekylmodell föreställande laktos nästlat sig in i stället för fruktos. Stort tack till Gösta Brunow i Saltsjöbaden som var först med att påpeka denna fadäs.
Förrädiska flytande kalorier
Kroppen är dålig på att uppfatta flytande kalorier som föda, något som gör att söta drycker bidrar till fetmaepidemien. Vissa forskare hävdar att den söta smaken dessutom får oss att äta mer.
De senaste tjugo åren har budskapet att för mycket fett är skadligt börjat sjunka in i allmänhetens medvetande.
Bokanmälan: Klart om mat
I dag översköljs vi av olika påståenden om mat: fett är farligt och socker beroendeframkallande, vi ska äta stenåldersmat, Atkinsdiet eller hålla oss till livsmedel som passar vår blodgrupp.
Nu har Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande (Formas) kommit ut med en liten skrift där läsaren i 15 fristående kapitel guidas av experter genom olika matmyter. Skribenterna är inte överens om allt, men det är välgörande att ha de olika argumenten samlade inom samma pärmar. Själv gillar jag bäst det kapitel där professor Dan Larhammar med hjälp av koncis, vetenskaplig argumentation punkterar hälsoprofeter och bantningsannonser.
Nu har Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande (Formas) kommit ut med en liten skrift där läsaren i 15 fristående kapitel guidas av experter genom olika matmyter.
Fruktsocker omvandlas till fett
Hos möss som dricker vatten sötat med fruktos omvandlas energin i större utsträckning till fett.
Läsk och juice har beskyllts för att vara en starkt bidragande orsak till att västvärldens barn blir feta. Nu skriver amerikanska och tyska forskare i tidskriften Obesity Research att fruktos tycks påverka ämnesomsättningen på så vis att de druckna kalorierna omvandlas till fett, i alla fall om man är mus.
Mössen delades in i fyra grupper, som under 60 dagar förutom sin vanliga pelletdiet fick dricka vatten, fruktoslösning, sockersötad läsk utan koffein eller sockerfri läsk. Alla möss vägde in på runt 40 gram, men efter två månader hade de som drack fruktossötat vatten ökat allra mest i vikt. Mest markant var att de hade lagt på nästan dubbelt så mycket fett som de andra mössen. Detta gick att se eftersom mössen tre gånger i veckan genomgick ett slags magnetresonansavbildning där sammansättningen av fett och muskler mättes.
- Vi vet att kalorier som dricks inte registreras på samma sätt som de vi äter. Detta gör att kroppens mättnadssystem slår till för sent. Levern verkar också omsätta fruktos annorlunda än andra kolhydrater, men varför vet vi ännu inte, säger doktoranden Hella Jürgens vid Tyska institutet för nutrition i Nuthetal.
Läsk och juice har beskyllts för att vara en starkt bidragande orsak till att västvärldens barn blir feta.




Kommentera