Norskt havsmonster bet hårdare än T-Rex

Glupsk. En 45 ton tung pliosaur sätter tänderna i en mindre svanödla, här på en teckning från en kommande dokumentär.

Atlantic Productions

Norskt havsmonster bet hårdare än T-Rex

Ett av de största rovdjur som någonsin simmat i havet har lämnat spår på Svalbard i Norge.

2009-06-08

En internationell forskargrupp har hackat fram 147 miljoner år gamla fossila rester av en pliosaur – ett slags korthalsad svanödla – ur Svalbards permafrost. Ödlan var 15 meter lång och vägde 45 ton. Den livnärde sig till stor del på hajar, krokodiler och and-ra rovdjur, enligt Espen Madsen Knutsen, paleontolog på Naturhistorisk museum i Oslo.

– Kraften i bettet var större än hos något annat djur som blivit undersökt, säger han.

Amerikanska forskare har beräknat att pliosaurens käkar kunde bita med en kraft motsvarande 16 ton. Det är fyra gånger mer än Tyrannosaurus rex, och tio gånger mer än något djur som lever i dag, enligt forskarna. De kommer att beskriva havsödlan i en vetenskaplig artikel senare i år. En dokumentärfilm om djuret har haft premiär i USA och kommer att distribueras i Europa av BBC.