Kommer inte åt. Cellgift (grönt) tränger in i den normala vävnaden i levern. I tumörcellerna från bukspottkörteln kommer giftet inte in eftersom tumören saknar kärl.

Kenneth Olive & Michael Jacobetz

Glesa blodkärl skyddar tumören

2009-08-04

Att strypa blodkärl för att på så vis svälta ut och döda tumörer har diskuterats som cancerbehandling, men det beror helt på vilket slags tumör det handlar om. Cancer i bukspottkörteln är särskilt svår att behandla med cellgifter, och den skickar ofta i väg dottertumörer till andra organ. Båda dessa omständigheter gör att prognosen ofta är dålig.

Nu har amerikanska forskare hittat en förklaring till att behandlingen misslyckas: dessa tumörer har så få blodkärl att cellgiftet inte kommer åt dem. Forskarna studerade genetiskt modifierade möss som utvecklar denna form av cancer. Det gick då att se att om mössen fick cellgift tillsammans med en substans som stimulerar kärlbildning fungerar behandlingen bättre.